Wednesday 7 March 2012

undi parabola

KOTA KINABALU: Sabah telah melancarkan laman web petisyen Kerajaan menterbalikkan pengharaman terhadap penggunaan hidangan satelit parabola besar.

Petisyen ini akan membolehkan rakyat dari seluruh negara untuk mengundi dalam menyokong atau menentang atau mengambil pendirian neutral terhadap penggunaan hidangan satelit parabola yang besar.

Ia juga membolehkan orang ramai untuk memberi komen mereka mengikut dasar semasa yang mengharamkan hidangan besar.

Melancarkan laman web di http://freedom2info.comhttp://freedom2info.com/ di sini semalam, Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Dr Yee Moh Chai menggesa orang ramai untuk mendaftar dan berkongsi pandangan mereka mengenai apa yang perlu dilakukan mengikut dasar untuk tidak membenarkan penggunaan hidangan besar parabola .

"Saya melakukan ini sebagai orang yang bertanggungjawab ke atas maklumat, komunikasi dan teknologi.

"Ia menandakan kepentingan kebebasan untuk mengakses maklumat, termasuk penggunaan parabola," kata Dr Yee, yang juga Pembangunan Sumber negeri dan Menteri Teknologi Maklumat.

Hidangan satelit parabola yang besar, walaupun haram, yang digunakan secara meluas di kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak.

Walau bagaimanapun, satu langkah baru-baru ini oleh Jabatan Kastam merampas 183 parabola bernilai RM200, 000 telah mencetuskan bantahan awam tempatan.

Berikutan bantahan lebih penyitaan parabola, kerajaan negeri, melalui Dr Yee, mendapatkan pendapat awam melalui petisyen dalam talian untuk perubahan di dalam polisi.

Beliau berkata pemerintah terhadap penggunaan hidangan besar parabola menggagalkan kemajuan negara dan tidak menunjukkan kemajuan yang sebenar ICT di negara ini.

"Dasar hendaklah diubah atau dimansuhkan dengan lebih baik," katanya.

Dr Yee berkata dasar semasa hanya mewujudkan monopoli dan tidak memberi petanda baik dari segi persaingan dan kebebasan maklumat.

Beliau menggesa orang ramai untuk memberikan suara mereka di laman web, yang kemudiannya akan dikemukakan kepada pihak berkuasa yang berkaitan.

"Saya percaya bahawa kaedah-kaedah yang sedia ada tidak masuk akal," katanya.




No comments:

Post a Comment